antologia poeziei

Arta la zid

Ion Barbu se numara printre fericitii romani care nu mai au nevoie de nici o prezentare. Fiecare caricatura a lui, fiecare colaj, happening, album ori coperta de carte care ii ies din maini poarta o amprenta inconfundabila. Talent plus originalitate plus nonconformism plus bun gust. Marca Ion Barbu.
Ideile novatoare, „trasnite” ale artistului au facut din Petrila (un orasel necajit, gri-posomorat, ca atatea alte „citadele” ale comunismului defunct) un loc plin de culoare, un punct care pulseaza pe harta culturala a tarii.
Doua nume fac gloria Petrilei de ieri si de azi. Unul este al lui Ion D. Sirbu, scriitorul roman cu cea mai spectaculoasa cariera postuma, autorul romanului Adio, Europa! si al Jurnalului unui jurnalist fara jurnal. Celalalt este al lui Ion Barbu, care practica, de ani buni, cea mai frumoasa forma de omagiere artistica a lui Sirbu din cate se pot inchipui: ii citeaza propozitii si fraze intregi, cuvinte cu lapidaritatea si expresivitatea aforismului, plasandu-le, virtualmente, in spatiul public petrilean: pe ziduri de institutii, pe firme de carciumi, in cele mai neasteptate locuri din urbea necajita si posomorata.
Frumosul din Petrila Adormita se intituleaza cel mai nou album al lui Ion Barbu, in curs de aparitie la Editura Curtea Veche si integrat in tetralogia Petrila – Periferia culturala europeana. Pe formatul lozincilor comuniste care impanzeau, altadata, orasele patriei (vi le mai amintiti?), artistul „panoteaza” spatii si institutii locale, case aflate in diferite faze de degradare, dandu-le un aer socant, suprarealist. Montajele, colajele sunt spectaculoase, Ion Barbu exploatand la maximum resursele de expresivitate ale asocierilor. O carte de recitire, o lectura vie si proaspata a „celui mai iubit dintre petrileni”.
Un alt experiment al artistului a avut o desfasurare tipic romaneasca. Selectand versuri de mare frumusete din creatia poetilor nostri importanti si plasandu-le, de asemenea – dar nu la modul virtual, ci real – in spatiul public petrilean, Ion Barbu si colaboratorii sai au starnit mania proletara a factorilor de raspundere din oras, in frunte cu primarul Paducel si viceprimarul Rascolean (nu radeti!).
Pusa pe zid de Ion Barbu, arta a fost pusa la zid de autoritatile locale, care si-au indeplinit cu cerbicie misia de aparare a cosmeliilor petrilene.
Antologia poeziei romanesti la zid (recent aparuta la Editura Polirom) nareaza, in texte si imagini deopotriva, palpitanta poveste a infruntarii cu primarul Paducel si viceprimarul Rascolean, care, astfel, devin niste memorabile personaje literare (fie ele si negative).
In ce-l priveste, refugiat din realitate in spatiul virtual (ca orice creator caree se respecta), Ion Barbu ne ofera o noua expozitie, Colonia Rasa-Plansa, cu desene ilustrand lirica romaneasca si, pe de alta parte, caricaturi datorate unor artisti de notorietate.
Autoritatile petrilene au procedat corect si responsabil. Trebuie sa fim in continuare cu ochii pe Ion Barbu. (Daniel Cristea Enache)

*

Antologia poeziei romanesti la zid este mai mult decat o simpla carte de poezie si fotografie, este o carte-manifest, o carte ce relateaza un experiment cultural inedit care a avut loc in 2005 in Petrila. Intr-o noapte de la sfarsitul lui iulie 2005, un grup de „vopsitori” au iesit pe strazile intunecate ale Petrilei si au vopsit pe ziduri franturi de poezii scrise de autori contemporani. Ceea ce a urmat o data cu rasaritul soarelui se apropie mai degraba de un teatru absurd decat de urmarea logica (sau chiar sentimentala) a unei asemenea tentative. Acuzati a fi „satanisti” (pentru ca in ultima statie dintre Petrila si colonia Bratianu au scris „Atentie, maine rau!” si pentru ca au decretat, inca de la intrarea in oras, ca Petrila este un „Oras de rezerva!” (Matei Visniec)), autorii abominabilei fapte au fost urmariti si anchetati de politie, peste versurile scrise pe ziduri s-a dat cu bidineaua si s-au scris noi mesaje de genul „Cititi Biblia Rugativa” sau „Fi sincer”.Desi „orasul de rezerva” a fost transformat in „oras biblic” (?!), mantuirea nu a venit pentru petrileni.
Volumul de fata contine si numeroase articole de presa, note de protest si scrisori deschise provenind din perioada experimentului – cu titluri sugestive: „Zid coscovit, cinste cui te-a scris!”, „Un ‘satanist’ erotic de cea mai inalta speta: Emil Brumaru”, „Arestarea poeziei sau la ce bun sa stai in Valea Jiului?”, „Umbra poeziei romane fara drept la Petrila”, „Politia si Primaria fata cu Poezia” etc.
Acest volum mi-a facut dovada clara a dualitatii lumii in care traim: pe de o parte stiu ca exista o lume culturala puternica si pe de alta parte sunt constienta ca ea este tratata cu brutalitate si indiferenta. Coborand de la general la particular, am crescut si eu tot in colonia Bratianu, despre care I.D Sirbu spunea ca „se citea enorm in colonie, se canta seara”. Stiu cat de multe carti se ascund dupa acele ziduri scorojite si ca multi oameni le si citesc. Din pacate se pare ca poezia, literatura, cultura au ajuns mai degraba pe un camp de razboi, intre bine si rau. Totusi nu-mi pot ascunde satisfactia ca exista astfel de experimente, care imi intaresc convingerea ca poezia inca are multa putere. (O recenzie de: Ana Maria Petritan)

*

Am gasit o carte foarte interesanta, aici unde stau eu. Se cheama “Antologia poeziei romanesti la zid”, editura Polirom, din 2006. Si incepe asa: “Pentru anul 2007 Sibiul a fost declarat CAPITALA CULTURALA A EUROPEI. Cu de la sine putere, declaram Petrila anului 2006 PERIFERIA CULTURALA A EUROPEI!”.
Initiatorul, pe nume Ion Barbu, a decis sa faca din Petrila un fel de muzeu in aer liber. Cateva spray-uri/can-uri (sau cum li se spune), o foaie pe care erau scrise versuri din poeziile multor zeci de poeti romani, atat morti cat si a celor foarte vii si zidurile necesare.
Cartea de fata este un album, mai precis – excluzand cateva povesti, sau scrisori/mail-uri trimise lui Ion Barbu de catre poeti. Si este chiar foarte interesant.
Incepe cu intrarea orasului Petrila, unde este scris sub nume “Oras de rezerva” si sub, “Matei Visniec”.
Si ce urmeaza…sunt zeci si zeci de poze. Frumoase. Unele cu niste versuri atat de frumoase….si de niste poet asa de under-rated sau necunoscuti (nefiind la linia cerintelor Ministerului si dogmei educationale).
Exemple: “tara cea rara pentru care va iert”, “iti dau un cearcan de dimineata”, “aici viata se bea si moartea se uita”, “ne operam visele ca intestine”, “construieste-ti un sicriu cu motor ca sa poti ajunge la inmormantare in conditii optime”, “suflete, ia-o tu inainte, pas! pas!”, “schimba poezia ceva?”, “caut o casa semanand cu vocea mamei”, si multe multe altele.
Dar desigur, totul a fost sistat dupa o vreme. Si ne spune Ion Barbu si de ce: “duminica, 31 iulie, seara, o voce a societatii civile mi-a batut in geam si m-a informat ca toata politia, din ordine de sus, s-a imbracat in civil si va iesi noaptea pe strazile orasului pentru a printre ori ultimele versuri, ori pe vopsitorii acestora” continuand mai apoi cu “o inalta autoritate locala, careia i s-a raportat ca o sama de infractori au manjit zidurile Petrilei cu inscrisuri dupa care au avut si indrazneala de a se semna sub ele, a dat imediat ordin sa se ridice respectivii autori. Biroul de evidenta a populatiei a raspuns, dupa cautari, ca numitii: Lucian Blaga, George Bacovia, Mircea Cartarescu, Denisa Comanescu, Dan Verona, Alexandru Musina, s.a.m.d. nu locuiesc pe raza orasului Petrila.”
Si desigur, puteti linistit sa cautati cartea ori sa dati search pe google. Sunt foarte multe. Iar aceasta forma de protest este una de admirat, din punctul meu de vedere.
Precum este scris pe cladirea din fotografia de mai sus ” ‘mnezeule, unde a ajuns poezia!!!”. La gunoi. La fel si proza. Si noua ne sunt bagati cu forta niste poeti, carora le-au fost luate toate drepturile si ideile originale, prin acele argumentari stupide si prin impunerea unei viziuni generale asupra genului liric.
Uite unde a ajuns poezia…e precum pornografia, o citesti pe ascuns, si nu vorbesti despre ea celorlalti pentru ca dupa aceea-ti vor spune ca esti un obsedat sexual, “labagist”, am putea spune.
Si ca o ultima cuvantare: ma bucura ca a fost totusi in judetul Hunedoara. Dar ma intreb cati au stiut de treaba asta? Daca mie mi-au trebuit 5 ani s-o aflu…!
Asa ca intrebarea este: unde mai gasim cultura? In afara de zidurile cladirilor din orasul Petrila… (Centrul de cultura Anarhista)

*

„Antologia poeziei romanesti la zid” este o carte-experiment, o carte-performanta, ca aproape toate celelalte volume ale graficianului Ion Barbu, ingrijitorul acestei antologii. Sa amintim macar de “Antologia poeziei romanesti de la S la XXL” (cartea care infrateste poetii cu graficienii si pictorii, cartea-tricou, care are pentru fiecare pagina tricouri cu textul poetic ilustrat), “Dictionarul cinicului aproape perfect”, “Adrian Nastase: Tratat de aroganta”, „Tratat de injuraturi”, „Cartea alba, seaca, rece si fara sifon a guvernarii Vacaroiu” s.a. „Antologia poeziei romanesti la zid” este rezultatul unui experiment inedit, un happening in care intr-o noapte de vara un grup de tineri artisti in frunte cu Ion Barbu au impanzit zidurile oraselului industrial Petrila cu cioburi de poezie romaneasca. Dimineata oraselul minier devenise un centru poetic undergraund, cu Vasile Voiculescu, Marin Sorescu, Emil Brumaru, Angela Marinescu, Ioan Es. Pop, Paul Daian, Matei Visniec, Mircea Cartarescu, Traian T. Cosovei, Nichita Stanescu, Leonid Dimov, Stefan Augustin Doinas, Mihai Ursachi, Ruxandra Cesereanu, Alexandru Vakulovski, Cristian Popescu, Serban Foarta, Andrei Codrescu, Matra Petreu, Gellu Naum, Ion Muresan, Ilarie Voronca, Ion Vinea, Florin Iaru, Ion Stratan, Ioan Moldovan, Iustin Panta, Mariana Codrut, Calin Vlasie, Virgil Mazilescu, Ion Barbu (poetul), Marin Mincu, Liviu Antonesei, Dorin Tudoran, Mariana Marin, Al. Mateevici, Mircea Ivanescu, Nicolae Labis, George Bacovia, Ion D. Sirbu, dar si cu brasovenii Marius Oprea, Daniel Piscu, Mihail Vakulovski, Marius Ianus, Simona Popescu, Andrei Bodiu, Alexandru Musina, Romulus Bucur (care e de fapt aradean, dar locuieste de multa vreme la Brasov, unde isi are si cartea de munca), sagunistul Lucian Blaga s.m.a. pe ziduri, ce mai, mari poeti pe pereti. Antologia e o carte de arta care cuprinde intre cele doua coperte 150 de fotografii cu graffiti-poezii, dar si cateva reactii critice si un CD cu un filmulet cu poezia de pe zidurile Petrilei, muzica fiind compusa si interpretata de Ilie Stepan. Dirijor – Ion Barbu, despre care aflati mai multe daca-i accesati site-ul personal: www.thebarbusutopiahouse.ro. (Mihai Vakulovski – TIUK)

*

Share

Lasă un răspuns